DivShare

2 Eylül 2009 Çarşamba

ANAHATLARIYLA İSLAM FELSEFESİ



Yazar : Dr. Necip TAYLAN

Yayınevi : Ensar Neşriyat

Baskı :

ISBN :

Bilim Grubu : İslam / Felsefe

Türü : Telif

Hitap Ettiği Okuyucu Kitlesi: Özel İlgi

Genel Değerlendirme:

Kitap, önce felsefenin tarifi, metodları, mahiyeti, felsefe ile ilgili temel kuramları ve felsefenin problemlerini açıklıyor. Sonra felsefenin tarihçesi İslam felsefesinin doğuşuna kadar inceleniyor. Felsefenin İslam dünyasına geçmesi, başlıca felsefe ekolleri, İslam felsefesinin önemli isimleri ve İslam felsefesinin tesirleri inceleniyor.

KİTAPTAN BİR PASAJ

ANAHATLARIYLA İSLAM FELSEFESİ

Yazar, giriş bölümünde felsefenin tanımını ve temel kavramları verdikten sonra, ilk bölümde felsefenin doğuşundan İslam dünyasına geçişe kadar dönemi ve ünlü filozoflarını, ikinci bölümde ise; felsefenin İslam dünyasına geçmesinden itibaren, yetişen filozofları ve ekollerini tanıtır. Kitap, Çok çeşitli kaynaklardan yararlanılarak hazırlanmış, yazar kendi düşüncelerine pek yer vermemiş. Yazarın katkısı sadece bu fikirleri bağlamak olmuş. Daha çok bir araştırma tezi gibi.

FELSEFENİN METODLARI

1- Akıl felsefenin temeli değil aleti olmak durumundadır.

2- “Felsefe sadece akılla ilgilenir” demek konusunu sınırlamaktır. Zira insan ruhu sadece akıldan ibaret değildir.

3- Çözülmemiş ve çözülememiş problemleri saçma ve lüzumsuz diye konusu dışında bırakmaz.

FELSEFENİN TARİFİ

Felsefenin çeşitli tarifleri şöyle yapılmıştır.

· Pythagoros “Başlangıcı; ilim sevgisi, ortası; insanın gücü kadarıyla varlıkların mahiyetini bilip tanıması, sonu da ilme uygun bir şekilde konuşup yaşamaktır.”

· Platon “ Görülmesi mümkün olmayanın ilmi”

· Aristo “İlk prensipler ve son sebepler hakkında bilgi”

· Genel tanımı “Evren hakkında tefekküre dair bir bilgi, teemmüllü bir bilgi”, “Mutlak ilim”, “İlimlerin ilmi”, “İlimlerin izahı”

· Descartes(1595-1650)”Felsefe sözünden hikmeti (bilgelik) incelemek anlaşılır. Bilgelikten de, insanın bilebildiği kadar, bütün şeylerin tam bilgisi anlaşılır.”

· Hegel (1770-1830) “Önce genel olarak düşünce tarafından nesnelerin(eşyanın) derin bir şekilde incelenmesidir.”

· İslam filozofları “Felsefe, eşyanın mahiyet ve hakikatını bilmek, varlığın sebebini açıklama gayretidir. İnsanın kendini bilip tanımasıdır.”

· İslam filozofu El-Kindi(öl. M.S. 873) “Felsefe insanın kendisini tanımasıdır. Felsefe sanatların sanatı, hikmetlerin hikmetidir. Felsefe, insanın gücü yettiği sürece külli-edebi şeylerin hakikatlarını, mahiyetlerini ve sebeplerini bilmektir.”

· Farabi (870-950) “Varolmaları bakımından varlıkların bilinmesi…”

· Muyiddin ibn el-Arabi(1165-1240) “Nesnelerin hakikatlerini oldukları gibi bilmek ve onların varoluşları ile hüviyetleri konusunda hüküm vermek suretiyle, insan ruhunun olgunlaşmasıdır.”

Hiç yorum yok: